Hoe betrek je jongeren in de energietransitie?

08-08-2024 481 keer bekeken

Jongeren nemen nog niet echt deel aan de energietransitie. Komt dat door de gevestigde orde die de dienst uitmaakt? Of ligt het aan deze doelgroep zelf? Isabelle Bolluyt is gespecialiseerd in jongerencommunicatie, trends en ontwikkelingen bij de gemeente Amsterdam en weet waar de oorzaak ligt.

Generatie Z is extra klimaatbewust

Isabelle richt zich met name op Generatie Z. De groep die geboren is tussen 1997 en 2012. Het is de eerste generatie die geen wereld zonder internet en smartphone heeft gekend.

“Het is echt een generatie met klimaatbewuste jongeren. Die zijn opgegroeid met het bewuster omgaan met producten en fossiele brandstoffen. Toch zijn ze terughoudend om de verantwoordelijkheid te nemen en hierin keuzes te maken.”

Waarom pakken ze hun rol niet?

“Ze hebben een soort fatalistisch gevoel. Het idee dat de planeet stuk is en dat het alleen maar erger wordt. Daardoor krijg je een soort ‘numb-heid’. Wat kan ik er nog aan doen? En al zouden ze verantwoordelijkheid nemen, dan nog zetten ze grote vraagtekens bij wat het oplevert. Want dat is voor deze generatie heel belangrijk. De benefits moeten altijd heel erg dicht bij henzelf liggen. Iets doen voor de planeet, voor later, weegt niet op tegen de pijn die ze nu voelen in hun portemonnee. Je scooter wegdoen voor een duurdere elektrische scooter omdat die schoner is? Dat gaat er bij het puberbrein maar moeilijk in.”

Hoe kun je benefits dichterbij brengen?

“Je moet het heel overzichtelijk voor ze maken. Duidelijk maken wat hun aandeel is in datgene wat je van hen vraagt. Ik vergelijk het altijd met de pennyrekening-spaarpot van de Postbank vroeger. Als je daar geld indeed, dan zag je meteen wat je gespaard had. Zoiets werkt bij tieners. Misschien moeten we wel met apps de eigen transitie inzichtelijk maken. Als jij je rol in de energietransitie pakt, dat je dan meteen ziet wat het oplevert. Op zo’n manier kun je jongeren beter overtuigen om juiste keuzes te maken.”

Wantrouwend richting de overheid

Isabelle is zich ervan bewust dat de generatie Z wantrouwend ten opzichte van de overheid staat en is hier bij het ontwikkelen van communicatie voor de gemeente Amsterdam voortdurend mee bezig.

“Ik onderzoek voortdurend hoe we beter en dichter bij ze kunnen komen. We zijn heel erg van de ouderwetse zendkanalen altijd geweest. Eén van de belangrijkste adviezen is, ga met jongeren in gesprek en laat hen ook meedenken en co-creëren. Dan zie je wat voor hen werkt en hoe je bepaald gedrag of actie kunt verwachten. We hebben dat gedaan bij de HPV-campagne. Vaccinatie ligt natuurlijk heel gevoelig. We zijn toen eerst met 16 jongeren in gesprek gegaan. Daar kwamen een paar drijfveren heel duidelijk naar voren: Geld, gemak, angst. Die drie sowieso. En in het verlengde daarvan: je wil jezelf beschermen en je wil er niet meer over nadenken. Die drijfveren hebben we verwerkt in een campagne waarbij het ook heel duidelijk uitspraken van jongeren zelf waren. Met succes. De eerste week na de campagne is het aantal vaccinaties verdubbeld.”

Waar ze op ‘aan’ gaan

Tot slot heeft Isabelle nog een paar tips waarmee je jongeren meer kunt betrekken bij je communicatie.

“Jongeren luisteren liever naar elkaar, de peers, dan naar autoriteiten of naar ouders. Dus hou daar rekening mee. Zorg daarnaast dat de content dynamisch is en vooral visueel. Hoe meer beleving je in je communicatie over kan brengen, hoe sneller je jongeren weet te raken. Dat geldt natuurlijk ook voor communicatie in de energietransitie.

Meer informatie

Lees het complete verhaal en meer over Isabelle Bolluyt op de website van energieregio Noord-Holland (energieregionh.nl).

Cookie-instellingen