Nationale Isolatieweken 2022

19-05-2022 680 keer bekeken

De Nationale Isolatieweken vinden jaarlijks plaats in het voor- en najaar. Tijdens de actieweken organiseren diverse partijen activiteiten rondom het thema woningisolatie.

Consumenten kunnen zich online en op locatie in de volle breedte laten informeren over het nemen van isolatiemaatregelen die goed zijn voor hun portemonnee, hun wooncomfort én het klimaat. Het event heeft een eigen actiewebsite: www.nationaleisolatieweken.nl.

Activiteiten in 2022

De actieweken voor dit jaar zijn:

  • Voorjaar: 23 mei t/m 12 juni
  • Najaar: 26 september t/m 16 oktober

De activiteiten die deelnemers online en op locatie organiseren zijn laagdrempelig. Deze spitsen zich toe op zelf doen, laten doen, financiering & advies en het delen van ervaringen.

Denk bijvoorbeeld aan isolatiedemonstraties in een bouwmarkt of bij een leverancier. Het live kunnen bijwonen van een isolatieklus uitgevoerd door een isolatiebedrijf. Gratis isolatieadvies op maat. Voorlichtingsdagen over het financieren van verduurzaming van de woning. Het uitwisselen van ervaringen tussen woningeigenaren/buren. En praktische informatie in de vorm van doe-het-zelf kluswijzers, online checklists en video’s.

Inzicht krijgen en zelf aan de slag gaan

De Nationale Isolatieweken zijn bedoeld om consumenten inzicht te geven in hun eigen situatie en de mogelijkheden om aan de slag te gaan. Zelf of met de hulp van een professional. De verbetercheck van Milieu Centraal op www.VerbeterJeHuis.nl is hiervoor een mooi vertrekpunt. Als enigszins duidelijk is waar in de woning kansen liggen voor verduurzaming, spelen vragen als: Wat kosten de isolatiemaatregelen? Welke financieringsmogelijkheden zijn er en wat past bij mijn situatie? Hoe ga ik de maatregelen uitvoeren: zelf, door een professional of kies ik voor een combinatie hiervan? De deelnemende partijen bieden consumenten vooral praktische informatie en ondersteuning en direct handelingsperspectief.

Deelnemers

De deelnemers (bedrijfsleven, de publieke sector en ngo’s) bundelen tijdens de Nationale Isolatieweken de krachten om een stevige impuls te geven aan het verder verduurzamen van de Nederlandse woningmarkt.

Aan de campagne nemen deel: Iedereen doet WAT, Milieu Centraal, SVn, Klimaatstichting HIER, SlimmeBuur, Klimaatverbond Nederland, Doe het zelf. Doe het duurzaam!, diverse bouwmarkten (waaronder Bauhaus en Gamma), VENIN, Takkenkamp Vastgoed Verduurzamers, Pluimers Isolatie, TONZON, De Hypotheekshop, ABN AMRO, ING en het Nationaal Warmtefonds.

De verwachting is dat het aantal deelnemers in de loop van dit jaar nog verder toeneemt.

Promotie

De promotie van de Nationale Isolatieweken vindt plaats vanuit de campagne zelf en via (social) media van de deelnemers. We gebruiken hiervoor een aantal gezamenlijke ‘boost’ momenten, elementen uit de toolkit en de hashtag #nationaleisolatieweken.

 

Cookie-instellingen